Właściwe odżywianie

Odpowiednio dobrana dieta reguluje czynność jelit oraz pozwala uniknąć zaparć. Prawidłowa dieta powinna opierać się na dużej ilości błonnika, który jest zawarty głównie w pełnych ziarnach oraz w zewnętrznej części nasion, owoców i w roślinach strączkowych. Przykładami są m.in.: razowe pieczywo (zamiast białego), różnego rodzaju kasze, płatki owsiane, otręby, brązowy ryż, porzeczki, maliny, grejpfruty, pomarańcze, marchew, jabłka. Błonnik ma zdolność wiązania wody – oznacza to, że zmiękcza masy kałowe i przyspiesza ich eliminację, dzięki czemu ułatwia wypróżnianie, nie podrażniając guzków krwawniczych. Z codziennego jadłospisu należy wyeliminować potrawy powodujące silne wzdęcia np. rośliny strączkowe, cebulę, kapustę. Dziennie należy wypijać min. 2 litry płynów, najlepiej aby była to woda mineralna, herbata owocowa lub napary ziołowe (bez cukru). Ograniczyć należy spożywanie używek sprzyjających powstawaniu zaparć,
np. czekolady, napojów gazowanych, kakao, kawy lub czarnej herbaty.

Przykładowy jadłospis:

  • Śniadanie – zamień białe bułki i pieczywo pszenne na razowe i pełnoziarniste, najlepiej z dodatkiem nasion. Kanapkę można popić jogurtem, maślanką lub herbatą ziołową;
  • Lunch – sałatka warzywna z razowym makaronem;
  • Obiad – zastąp ciężkostrawną, smażoną potrawę na rybę gotowaną na parze z kaszą i surówką;
  • Podwieczorek – koktajl mleczno-owocowy na polepszenie trawienia;
  • Kolacja – talerz owoców, zjedzony minimum 3 godziny przed pójściem spać.


Powrót

Strona stosuje pliki cookies. Korzystanie ze strony oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookies zgodnie z Polityką cookies.